BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Dine arbejdsopgaver i Nævnenes Hus
I en demokratisk retsstat er det naturligt, at der indimellem opstår uenigheder om jura eller om faktiske forhold. De uafhængige domstolslignende nævn, som Nævnenes Hus sekretariatsbetjener, bidrager til at løse en række af disse tvister, når tvisterne opstår mellem myndigheder og private eller mellem to private parter.
Nævnene spiller derfor en vigtig rolle i det danske retssamfund. Som jurist i Nævnenes Hus kommer du til at behandle sager og forberede afgørelser til nævnene, så de kan træffe rigtige afgørelser til tiden. Hos Nævnenes Hus er der både mulighed for at prøve kræfter med en bred vifte af retsområder og mulighed for at opbygge en høj specialistviden inden for bestemte retsområder.
I Nævnenes Hus, der er en styrelse under Erhvervsministeriet, er der ansat cirka 160 jurister, samt omkring 30 jurastuderende. I regi af Nævnenes Hus findes i alt 18 domstolslignende nævn i form af både rekursnævn, disciplinærnævn og privatretlige tvistnævn. Hertil kommer, at Nævnenes Hus er klassisk klageinstans i forhold til afgørelser efter byggelovgivningen.
Team Energi
Vi søger en erfaren medarbejder til at indgå i teamet, der sekretariatsbetjener Energiklagenævnet. Energiklagenævnet er en uafhængig domstolslignende instans inden for energiområdet, der fungerer som øverste klagemyndighed for afgørelser truffet af bl.a. Energistyrelsen, Forsyningstilsynet og kommunerne.
Du vil blive beskæftiget med afgørelser inden for energiområdet, herunder sager inden for bl.a. VE-loven, gasforsyningsloven, varmeforsyningsloven og elforsyningsloven. Du får ansvaret for at udarbejde udkast til afgørelser og for at forelægge disse for formanden eller nævnet. Energiretten er præget af alsidighed og nogle af sagerne har stor kompleksitet, hvorfor det vil være en fordel, hvis du har sagsbehandlererfaring samt lyst til specialisering inden for et særdeles aktuelt retsområde, som er under en spændende udvikling. Der vil derudover være mulighed for at arbejde med sager af økonomisk karakter.
Foruden ansvaret for egne sager, vil du blive inddraget i løsningen af mere generelle juridiske spørgsmål, som vedrører driften af husets og nævnets virksomhed. Nævnenes Hus har store ambitioner om at skrive afgørelser i høj kvalitet samtidig med, at vi er effektive i vores sagsbehandling. Vi forventer derfor, at du sætter en ære i at træffe afgørelser på et fagligt højt niveau, hurtigt og effektivt, således at de berørte parter kan få en afklaring.
Eva Juhl Petersen er teamchef i området og fortæller meget gerne mere. Hun kan kontaktes på 7240 5632 eller på evajp@naevneneshus.dk.
Læs mere om at arbejde i Nævnenes Hus på: https://naevneneshus.dk/karriere/
Vi tilbyder
Nævnenes Hus er en unik arbejdsplads for dig som jurist – uanset om du er nyuddannet eller erfaren. Vi har nemlig samlet mange jurister og juridiske specialer under ét tag, hvilket betyder, at du som medarbejder kan prøve kræfter med mange forskellige retsområder gennem din karriere, afhængigt af dine faglige interesser. Vores stærke juridiske miljø giver os desuden mulighed for at tilbyde dig solid faglig sparring fra dine erfarne kollegaer og nævnsformænd, hvoraf flere af disse er landsdommere eller juridiske professorer.
I Nævnenes Hus lægger vi stor vægt på faglig og personlig udvikling. Derfor har alle medarbejdere løbende udviklingssamtaler med deres nærmeste leder, som tager udgangspunkt i en individuel udviklingsplan. Udviklingssamtalerne sætter fokus på dine faglige ambitioner på kort og langt sigt hvad enten dit ønske er at blive specialiseret inden for et retsområde, løse forretningsunderstøttende opgaver, prøve kræfter med ledelse eller noget helt fjerde.
Din hverdag i Nævnenes Hus vil være præget af godt samarbejde i dit team og på tværs af huset. Vi prioriterer nærværende ledelse, fleksibilitet og balance mellem arbejds- og privatliv, herunder gode muligheder for hjemmearbejde. Vi har en aktiv personaleforening samt bl.a. en cykel- og bogklub, som bidrager til et rigtig godt kollegialt fællesskab i huset.
Som ny medarbejder i Nævnenes Hus vil du gennemgå en grundig introduktion til dine nye arbejdsopgaver. Vi udarbejder et særligt tilrettelagt introduktionsprogram til dig, så du bliver klædt godt på til at indgå i hverdagen i Nævnenes Hus.
Din profil
- Du er uddannet cand.jur. eller cand.merc.jur. med nogle års erfaring, og du har et højt fagligt niveau, som du kan omsætte i praksis
- Du har interesse for at arbejde med energiret og forvaltningsret, og kan arbejde struktureret, vedholdende og selvstændigt med omfattende sager og sagsmateriale
- Du ønsker at bidrage til det faglige og sociale miljø i teamet og værdsætter samarbejde og videndeling
Du søger stillingen ved at uploade din motiverede ansøgning, CV samt eksamenspapirer fra både bachelor- og kandidatuddannelsen senest søndag d. 9. juni 2024. Vi forventer at afholde 1. samtaler torsdag d. 13. juni 2024 samt 2. samtaler onsdag den 19. juni 2024.
Ansættelse fra 15. august 2024 eller snarest muligt derefter.
Du ansættes i henhold til gældende overenskomst mellem Finansministeriet og AC-overenskomsten.
Arbejdsstedet vil være Toldboden 2, 8800 Viborg – kun få minutters gang fra bus- og togstationen.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Vil du vide mere?
Læs mere om Nævnenes Hus her: https://naevneneshus.dk/
I Erhvervsministeriet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, handicap, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Viborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Nævnenes Hus, Toldboden , 8800 Viborg
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 09-06-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6052129