BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Er du snart færdiguddannet eller er du erfaren jurist, så grib muligheden for at få et meningsfuldt job i et stærkt juridisk miljø, hvor ambitioner og samarbejde er i højsædet!
Dine arbejdsopgaver i Nævnenes Hus
I en demokratisk retsstat er det naturligt, at der indimellem opstår uenigheder om jura eller om faktiske forhold. De uafhængige domstolslignende nævn, som Nævnenes Hus sekretariatsbetjener, bidrager til at løse en række af disse tvister, når tvisterne opstår mellem myndigheder og private eller mellem to private parter.
Nævnene spiller derfor en vigtig rolle i det danske retssamfund. Som jurist i Nævnenes Hus kommer du til at behandle sager og forberede afgørelsesudkast til nævnene, så de kan træffe rigtige afgørelser til tiden. Hos Nævnenes Hus er der både mulighed for at prøve kræfter med en bred vifte af retsområder og mulighed for at opbygge en høj specialistviden inden for bestemte retsområder.
I Nævnenes Hus, der er en styrelse under Erhvervsministeriet, er der ansat cirka 160 jurister, samt omkring 30 jurastuderende. I regi af Nævnenes Hus findes i alt 19 domstolslignende nævn i form af både rekursnævn, disciplinærnævn og privatretlige tvistnævn. Hertil kommer, at Nævnenes Hus er klassisk klageinstans i forhold til afgørelser efter byggelovgivningen.
Vores fire fagområder søger netop nu medarbejdere til at indgå i den daglige opgaveløsning.
Du kan læse mere om områdernes specifikke arbejdsopgaver her:
Plan
Teamet betjener Planklagenævnets sekretariat og Byggeklageenheden, der behandler klager over afgørelser truffet efter bl.a. plan- og byggeloven, som f.eks. omhandler dispensationer fra lokalplaner, landzonetilladelser til at bygge i den åbne landskab og byggetilladelser. Fælles for sagerne er, at de har stor betydning for samfundsudviklingen og for de involverede borgere. For mere info kan du kontakte Områdechef Malene Buus Christensen på mbc@naevneneshus.dk .
Forbruger og Erhverv
Teamet betjener det offentlige forbrugerklagesystem og en række nævn på det erhvervsretlige område samt tre disciplinærnævn. Her kan du særligt få mulighed for at arbejde med forbrugerret, formueret, ansættelsesret og mægling. For mere info kan du kontakte Områdechef Thomas Faust Ryborg på ptfm@naevneneshus.dk .
Miljø og Fødevarer
Området sekretariatsbetjener Miljø- og Fødevareklagenævnet, der behandler klager over en lang række forskellige typer af afgørelser efter lovgivning på natur-, miljø-, landbrug-, fiskeri- og fødevareområdet fra 1. instanser i form af kommuner og andre statslige myndigheder. I området behandles bl.a. en lang række sager om projekter vedrørende grøn omstilling. For mere info kan du kontakte Områdechef Sheila Dyhr på shedyh@naevneneshus.dk.
Jura
Teamet varetager en række tværgående, juridiske opgaver inden for f.eks. ministerbetjening, Folketingsarbejde, retssager, generel forvaltningsret, GDPR, udpegning af nævnsmedlemmer og behandling af alle sager om aktindsigt for de nævn, der sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus. Hertil kommer generel juridisk rådgivning og sparring på tværs af Nævnenes Hus, herunder om forvaltningsretlige spørgsmål. For mere info kan du kontakte Områdechef Tina Tolstrup Bak Jensen på ttbj@naevneneshus.dk.
Vi tilbyder
I Nævnenes Hus lægger vi stor vægt på faglig og personlig udvikling gennem bl.a. sparring og feedback med erfarne kollegaer og nævnenes formænd, hvoraf en række i deres øvrige virke er landsretsdommere eller juridiske professorer. Alle medarbejdere har endvidere udviklingssamtaler, som sætter fokus på dine faglige ambitioner på både kort og langt sigt.
Din hverdag vil være præget af godt samarbejde i et stærkt fagligt fællesskab. Vi prioriterer nærværende ledelse, fleksibilitet og gode muligheder for at balancere arbejds- og privatliv. Dertil hører også et godt kollegialt fællesskab i de enkelte teams og via vores aktive personaleforening.
Vi sørger for, at du får en grundig introduktion til dine nye arbejdsopgaver, hvor du altid har mulighed for at sparre med og søge inspiration hos erfarne kollegaer Du vil lære at analysere kerneelementerne i en sag og formulere solide sagsfremstillinger og begrundelser.
Din profil
- Er (eller snart bliver) uddannet cand.jur. eller cand.merc.jur.
- Har interesse for offentlig ret, herunder forvaltningsret
- Har et solidt fagligt niveau og kan omsætte denne faglighed til praksis
- Ønsker at bidrage til det faglige og sociale miljø og værdsætter samarbejde og videndeling
Du ansættes i henhold til gældende overenskomst mellem Finansministeriet og AC-overenskomsten.
Arbejdsstedet vil være Toldboden 2, 8800 Viborg – kun få minutters gang fra bus- og togstationen.
Du søger stillingen ved at uploade din ansøgning, dit CV samt dine eksamenspapirer senest den 21. februar 2024. Vi forventer at afholde 1. samtaler løbende og 2. samtaler i uge 10 og 11, så send gerne din ansøgning hurtigst muligt. Angiv gerne i din ansøgning, hvilket/hvilke retsområder, som du søger ansættelse i.
Ansættelse fra 01.05.2024. Hvis du bliver færdiguddannet til sommer, kan vi tilbyde ansættelse som bachelorfuldmægtig indtil endt uddannelse.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Vil du vide mere?
Læs mere om at arbejde i Nævnenes Hus på: https://naevneneshus.dk/karriere/
I Erhvervsministeriet tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, handicap, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Viborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Nævnenes Hus, Toldboden , 8800 Viborg
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 21-02-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5984753