BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Vil du være med til at sikre, at arealplanlægning og byggeri sker i balance med landskab, natur og miljø? Og vil du arbejde i et juridisk miljø med stærk faglig sparring og mange muligheder for kompetenceudvikling? Så skal du søge en stilling i vores team Plan og Byg.
Nævnenes Hus søger jurister til Planklagenævnet og Byggeklageenheden. Nævnenes Hus er i stadig udvikling, og vi har fået tilført en række samfundsvigtige opgaver blandt andet vedrørende den grønne omstilling, realisering af klimaloven og initiativer for at imødegå høj inflation. Vi søger derfor nu nye kollegaer til de Team Plan og Byg, som er en del af området Plan og Energi. Herudover søger vi nye kollegaer til de teams, der sekretariatsbetjener Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Se opslaget her: https://naevneneshus.dk/karriere/ledige-stillinger/
En hverdag præget af spændende juridiske opgaver og faglig sparring
En af Planklagenævnets og Byggeklageenhedens vigtigste opgaver som rekursinstanser er at styrke retssikkerheden for borgere på områder, hvor lovgivningens kompleksitet udgør en særlig udfordring både for myndigheder og borgere. Planklagenævnet og Byggeklageenheden behandler klager over kommunernes afgørelser efter bl.a. planloven og byggeloven, som eksempelvis omhandler eksempelvis dispensationer fra lokalplaner til opførelse af tilbygninger, landzonetilladelser til opstilling af telemaster og byggetilladelser. Det er vores opgave at påse, om kommunen har overholdt den relevante sektorlovgivning samt forvaltningslovens regler og grundsætninger.
”Sagerne spænder over et bredt felt fra større sager om planlægning af arealer til nye bydelscentre til mindre byggerier eller aktiviteter på en enkelt ejendom, f.eks. opsætning af hegn. Fælles for disse sager er, at de er fagligt udfordrende og har stor betydning både for samfundsudviklingen, den kommunale og statslige planlægning og ikke mindst for de involverede borgere. Ofte kan man også læse om sagerne i pressen.” fortæller teamchef Ioana Fodor.
Du bliver en del af et team på 24 medarbejdere, heraf 20 jurister og 4 studerende, og en del af sekretariatet for Planklagenævnet samt Byggeklageenheden. Vores arbejde består i at modtage, forberede og behandle sager til afgørelse, samt forberede nævnsmøder og skriftlige voteringer på nævnets vegne. Vi træffer også selvstændigt afgørelse i sager på byggelovsområdet, hvor kompetencen til at behandle sagerne er tillagt Nævnenes Hus.
Se mere om, hvordan det er at være en del af teamet:
Onboarding i Nævnenes Hus
Når du bliver ansat hos os, deltager du i et introduktionsforløb, som strækker sig over flere uger. Det består blandt andet af oplæg om fagområdet og arbejdet som nævnsjurist, sideløbende med, at du bliver lært op i at behandle konkrete klagesager. Du bliver klædt godt på til at varetage dine opgaver og får et fælleskab med dine nye kollegaer.
Hvis du kommer som nyuddannet
Som nyuddannet jurist eller jurist med få års erfaring vil du gennemgå en grundig oplæring, hvor du tilknyttes en erfaren kollega, som du kommer til at sparre med om sagerne. Dine første sager vil være mindre komplekse, og efterhånden som du kommer længere hen i din ansættelse, bliver dine sager mere omfattende. Du vil lære at finde ind til kernen af en sag og skrive gode sagsfremstillinger og begrundelser.
Hvis du kommer med erfaring
Som erfaren jurist vil du få et større fagligt ansvar og selvstændigt skulle varetage sagsbehandling af en portefølje af sager. Du har mulighed for at blive specialist på området, herunder at opnå underskriftskompetence i visse sager, samtidigt med at du videreudvikler dine kompetencer inden for den juridiske metode. Du har også mulighed for at påtage dig andre opgaver, såsom undervisning og projektarbejde, og hermed bidrage til optimering og udvikling af systemer og sagsgange. Nogle medarbejdere får mulighed for at møde i retten og repræsentere Planklagenævnet i retssager anlagt mod nævnet.
Om dig
- Du er uddannet cand.jur. eller cand.merc.jur.
- Du har et højt fagligt niveau - For borgerne er afgørelsernes indhold og kvalitet af afgørende betydning. Vi skal sikre, at sagerne behandles korrekt, objektivt og retssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
- Du har et stort engagement og procesforståelse - Hverdagen hos os er præget af engagement for vores opgaver. Vi bruger vores juridiske faglighed, også i forhold til styrelsens drift og udvikling. Du skal derfor have en god procesforståelse, da faglighed og kvalitet skal suppleres af evnen til at planlægge og skabe fremdrift i en sag.
- Du ønsker at bidrage til udviklingen af det faglige og sociale miljø - Vi prioriterer et stærkt fællesskab højt. At vi samarbejder er helt afgørende for, at vi er succesfulde og lykkes som team. Hos os er sparring, videndeling og feedback en naturlig del af arbejdet. Vi lægger også stor vægt på at styrke kollegaskabet gennem sociale arrangementer som teamdage og fælles middage.
- Du har interesse for offentlig ret, herunder forvaltningsret - Forvaltningsretten sætter rammen for vores arbejde. Som offentlig myndighed er vi underlagt forvaltningslovens krav til sagsbehandling. Vi påser desuden de forvaltningsretlige regler og grundsætninger i kommunernes afgørelser.
Om Nævnenes Hus
Nævnenes Hus er en vigtig del af vores demokratiske retssamfund med lige ret for alle. Vi understøtter en smidig, hurtig og tilgængelig måde at løse konflikter på, når de opstår mellem borgere, virksomheder og myndigheder. Det er vi stolte af, for det giver mening!
Vores ca. 200 medarbejderes kerneopgave er at bistå en række uafhængige domstolslignende klage- og ankenævn med kompetent juridisk og teknisk forarbejde, så nævnene kan træffe juridisk rigtige afgørelser, effektivt og i rette tid. Vi vægter faglighed, viden og kompetenceudvikling højt og har fokus på sparring, udvikling og det sociale kollegaskab. I Nævnenes Hus er vi primært jurister, og vi har et tæt samarbejde med nævnenes formænd, som kan være landsdommere, præsidenter fra byretterne eller professorer. Vi har derfor et meget stærkt juridisk miljø.
Ansættelsesvilkår
Du ansættes efter gældende overenskomst mellem Finansministeriet og AC-overenskomsten. Alt efter kvalifikationer og erfaring kan der være tale om indplacering som fuldmægtig eller konsulent.
Din ansøgning med beskrivelse af motivation, lidt om dig selv og dine juridiske interesser samt CV og eksamenspapirer skal være hos os senest den 5. september 2023. Du kommer ind på vores online ansøgningsmodul ved at klikke på ”søg stillingen”.
Vi indkalder løbende til samtale, så send os gerne din ansøgning allerede i dag. Vi benytter tests i rekrutteringsprocessen.
Vi ønsker stillingerne besat hurtigst muligt.
Ansættelsesstedet vil være på Toldboden 2, 8800 Viborg – som er under 5 minutters gang fra bus- og togstation. Vi har fleksibilitet i forhold til arbejdstid og -sted, herunder gode muligheder for hjemmearbejde.
Vil du vide mere?
Hvis du vil vide mere om jobbet, så kontakt gerne teamchef Ioana Fodor på telefon 7240 5960 eller e-mail ifo@naevneneshus.dk .
Læs mere om Nævnenes Hus og øvrige jobmuligheder på www.naevneneshus.dk.
I Nævnenes Hus tror vi på, at et inkluderende, mangfoldigt arbejdsmiljø styrker opgaveløsningen. Vi ønsker en medarbejdersammensætning, der afspejler det omgivende samfund og lige muligheder for alle vores jobansøgere. Vi opfordrer alle til at søge stillingen uanset alder, køn, handicap, seksualitet, religion eller etnisk tilhørsforhold.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Viborg Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 05-09-2023; - ansøgningsfristen er overskredet
Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=171434&DepartmentId=9098&MediaId=2715&SkipAdvertisement=true
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5892433