Hvis man af visse grunde gerne vil hurtigere fra et sted til et andet, så kan det give mening at anskaffe sig en elektrisk cykel - eller e-bike, som man også kan kalde den. Hvordan dette giver mening kan du læse mere om her.
Hvorfor en e-bike?
De fleste mennesker har en cykel, som de bruger til at komme fra A til B. Mange bruger dog ikke deres cykel så ofte, fordi det kan være svært at cykle op af bakker eller lange afstande. En e-bike er derfor perfekt for dem, der gerne vil have et sundt og billigt transportmiddel, men ikke føler sig motiveret nok til at bruge en konventionel cykel. Med en e-bike kan man nemlig let komme op af bakker og køre lange afstande uden at blive træt, fordi motoren hjælper med at træde i pedalerne. Derfor er en e-bike også ideel for dem, som gerne vil begynde at cykle mere, men af forskellige grunde måske ikke er interesseret i den mere traditionelle cykle.
Dertil er det også en miljøvenlig transportform, da man ikke bruger benzin eller andre former for drivmiddel, som en scooter eller knallert ellers gør. På den måde får man også muligheden for at komme hurtigere fra A til B uden samtidig at skabe problemer for miljøet - og ikke mindst larme for meget.
Derudover, så undgår man også at skulle tage offentlig transport, hvilket i nogle sammenhænge kan gøre en stor forskel - man er nemlig ikke afhængig af faste tider, mens det også kan være nemmere at tage cyklen. Men Uanset grunden, så er det helt sikkert noget, der kan være værd at overveje, uanset hvad for en alder man har.
E-bike motor – hvad skal du være opmærksom på?
Når du køber en e-bike, så er det vigtigt at være opmærksom på, hvilken motor der sidder i cyklen. Der findes nemlig to forskellige typer af motorer til elcykler.
Den første type er hubmotoren, som sidder i enten forhjulet eller baghjulet. Hubmotoren har den fordel, at den ikke fylder meget, og derfor ikke øger vægten på cyklen markant. Ydermere er hubmotoren også en stille motor, da den ikke har nogen bevægelige dele ud over selve rotoren.
Den anden type motor til elcykler er krankmotor. Krankmotoren sidder normalt i midten af cyklen, og har derfor den ulempe at øge vægten på cyklen markant. Dog har krankmotoren den fordel, at give et mere jævnt tråd, da den jo sidder fast i midten af cyklen - hvorfor der ikke kan opstå de samme vibrationer som med hubmotoren. Dette betyder dog ofte en højere pris for krankmotorcyklerne end hubmotorcyklerne.