Så er der nyt fra Ung i Balance
En menneskelig tilgang til unge i mistrivsel.
Mange børn, unge og familier har oplevet at blive mødt med det, jeg vil kalde en "system tilgang," hvilket vil sige at den hjælp de har fået, har været behæftet med en bestemt dagsorden og med et bestemt mål - oftest mål som;
"at komme stabilt i skole,"
eller
"at lære at indgå i sociale relationer,"
eller
"at lære at indordne sig under rammerne i skolen."
Det er ikke altid at målene har været tydelige eller nedskrevne, men ofte ligger de underforstået i den hjælp man modtager fra det offentlige system. Og når jeg kalder det en "system tilgang," er det fordi sådanne mål har til hensigt at forsøge at presse barnet/den unge ind i det system der er, uden at kigge på det menneske man har med at gøre, og de individuelle behov det menneske har.
Men i nogle tilfælde kan sådanne system mål gøre mere skade end gavn, da de kan presse både den unge og forældrene til at overskride egne grænser og undertrykke egne følelser, behov og fornemmelser.
Det betyder i mange tilfælde også at den unge (og forældrene) mister tilliden til systemet.
Det gør det svært for den unge at tro på at voksne vil ham/hende noget godt.
Det gør det svært at tro på at der er voksne der vil lytte, og være ægte interesserede i hvordan den unge har det.
Det gør det svært at tro på at der er voksne der vil hjælpe, uden at presse den unge til noget han/hun ikke kan.
For mig er det derfor en del af støtten og behandlingen at tilbyde den unge mulighed for at få skabt en ny tro på, at der er voksne der vil lytte og hjælpe, uden at presse.
At der er voksne der vil give sig tid til at prøve at forstå den unge, og blot ønsker at den unge skal få det godt.
At der er voksne der vil hjælpe, uden at forsøge at lave om på den unge, men i stedet vil hjælpe den unge med at finde sin egen vej i livet.
Det er den menneskelige tilgang jeg kommer med
Gitte
Mange børn, unge og familier har oplevet at blive mødt med det, jeg vil kalde en "system tilgang," hvilket vil sige at den hjælp de har fået, har været behæftet med en bestemt dagsorden og med et bestemt mål - oftest mål som;
"at komme stabilt i skole,"
eller
"at lære at indgå i sociale relationer,"
eller
"at lære at indordne sig under rammerne i skolen."
Det er ikke altid at målene har været tydelige eller nedskrevne, men ofte ligger de underforstået i den hjælp man modtager fra det offentlige system. Og når jeg kalder det en "system tilgang," er det fordi sådanne mål har til hensigt at forsøge at presse barnet/den unge ind i det system der er, uden at kigge på det menneske man har med at gøre, og de individuelle behov det menneske har.
Men i nogle tilfælde kan sådanne system mål gøre mere skade end gavn, da de kan presse både den unge og forældrene til at overskride egne grænser og undertrykke egne følelser, behov og fornemmelser.
Det betyder i mange tilfælde også at den unge (og forældrene) mister tilliden til systemet.
Det gør det svært for den unge at tro på at voksne vil ham/hende noget godt.
Det gør det svært at tro på at der er voksne der vil lytte, og være ægte interesserede i hvordan den unge har det.
Det gør det svært at tro på at der er voksne der vil hjælpe, uden at presse den unge til noget han/hun ikke kan.
For mig er det derfor en del af støtten og behandlingen at tilbyde den unge mulighed for at få skabt en ny tro på, at der er voksne der vil lytte og hjælpe, uden at presse.
At der er voksne der vil give sig tid til at prøve at forstå den unge, og blot ønsker at den unge skal få det godt.
At der er voksne der vil hjælpe, uden at forsøge at lave om på den unge, men i stedet vil hjælpe den unge med at finde sin egen vej i livet.
Det er den menneskelige tilgang jeg kommer med
Gitte
Ung i Balance er kommerciel partner med VORES By Viborg og oplysningerne er hentet fra deres Facebookside. Støt lokalt og giv en tommel op på deres side.
Se mere om Ung i Balances på deres hjemmeside.